Algemeen valt onder executieve functies het volgende:
- Responsinhibitie: Het kind denkt eerst na over eventuele gevolgen voordat het wat doet of zegt;
- Werkgeheugen: Het kind slaat op wat het heeft geleerd en kan de informatie toepassen in andere situaties;
- Emotieregulatie: Het kind kan taken en opdrachten uitvoeren zonder belemmerd te worden door emoties;
- Volgehouden aandacht: Het kind kan zich lang genoeg concentreren op zijn taak;
- Taakinitiatie: Het kind kan op eigen kracht beginnen aan een opdracht;
- Planning: Het kind kan zelf een plan maken om een opdracht af te maken;
- Organisatie: Het kind kan zijn omgeving ordenen en overzichtelijk houden;
- Timemanagement: Het kind kan zelf de tijd in de gaten houden en zich aan deadlines houden;
- Doelgericht gedrag: Het kind kan doelen stellen en zichzelf blijven motiveren om het doel te bereiken;
- Flexibiliteit: Het kind kan zijn aanpak veranderen als iets niet werkt en omgaan met veranderingen;
- Metacognitie: Het kind kan terugkijken op zijn aanpak en na feedback van anderen, zijn aanpak aanpassen en verbeteren.
De ergotherapeut brengt het executief functioneren in kaart en bepaalt daarmee waar de mogelijkheden en beperkingen van jouw kind liggen in relatie tot het functioneren thuis en in de klas. Vervolgens gaan we samen met jouw kind oefenen en bieden wij verschillende handvatten aan om de vaardigheid te trainen en het denkproces waar nodig bij te sturen.